Visita del conseller Ferran Mascarell al Castell de Vergós Guerrejat

Categories: Portada,Premsa

Aquest dissabte passat, la Segarra, el municipi d’Estaràs i en concret, el poble de Vergós Guerrejat va tenir el plaer de rebre la visita del Conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, en Ferran Mascarell.

Tant de bo els motius de la visita haguessin estat sols el poder-li mostrar la feina feta entre veïns, Ajuntament, Bisbat de Solsona, Diputació de Lleida, Govern central i el mateix Departament de Cultura de la Generalitat en pro la restauració del patrimoni existent a Vergós Guerrejat: Un Castell reconvertit en casa senyorial pels voltants dels segles XVI-XVII i l’esglesia parroquial d’estil neoclàssic amb unes pintures murals poc usuals per la seva època, els voltants de 1720.

Malauradament, el motiu principal de la visita del conseller, almenys per l’Ajuntament d’Estaras, fou el que des de la 1a instancia del Departament de Cultura, veiessin “in situ” l’estat precari en que es troba la torre del Castell de Vergós Guerrejat i així, a mes d’un any de l’esfondrament de part de la torre a pocs metres de les cases, trobar una solució definitiva per a la restauració i consolidació de la torre per a evitar mals majors, tant a les persones i cases del poble, com al mateix patrimoni que es el mateix castell.

Per posar-nos en situació, com s’ha dit, ja fa més d’un any des de l’esfondrament de part de la torre del castell de Vergós Guerrejat i, aturant-nos per un moment i mirant un xic enrere, farem una petita recopilació de fets per a que sapiguem en quin punt ens trobem de la consolidació i reconstrucció d’aquest edifici tant emblemàtic de Vergós, sense el qual, Vergós Guerrejat perdria la seva imatge característica, per no dir, identificativa!

A grans trets i resumint molt, el Castell de Vergós va arribar a mans de l’Ajuntament d’Estaràs ja fa una pila d’anys, cap al 1999, després de la seva donació per part de l’ultim propietari particular, a favor del poble de Vergós i l’ajuntament d’Estaràs.
Des de llavors, i gracies al fet d’haver estat a nom de l’Ajuntament d’Estaràs, l’edifici que estava en estat semi-ruïnós, va passar a tenir un projecte de reconstrucció amb el qual es va poder consolidar i refer fins a l’estat en que es va deixar fa poc mes d’un any.

Però fa uns anys, quan es van detectar els problemes a la base de la torre del castell, es va continuar treballant amb Govern Central a Madrid i la Generalitat per a poder finançar el projecte de restauració del castell. Degut a la situació de crisi viscuda des de fa uns anys i a la paràlisi de les institucions vers al possible finançament de les obres que permetessin anar arreglant el castell, es va fer ressò a les diferents administracions del problema que tenia l’estructura de la torre del castell i el perill que comportava.
Memòries, projectes , visites de l’alcaldessa a diferents responsables polítics…. Res no va servir per que, malauradament, la base de la torre del castell de Vergós cedís i s’esfondrés després d’uns dies d’intensa pluja el novembre de 2013.

Tot i això, després de “parar el cop” i assegurar la torre del castell, gràcies al compromís donat per la Generalitat de Catalunya mitjançant el seu delegat a Lleida, sr. Ramon Farré, s’ha seguit lluitant per aconseguir el finançament del cost per consolidar la torre.

Durant l’ultim any, l’Ajuntament ha insistit a totes les administracions, govern central de Madrid i Generalitat de Catalunya, una solució al greu problema del castell de Vergós.

Entre les ùltimes actuacions dutes a terme, cal destacar la sol·licitud de finançament de l’ajuntament d’Estaràs a la linia de subvenció de l’1,5% cultural al Ministeri de Foment de Madrid, la visita del consistori a la subdirectora general de la Direcció General del Patrimoni Cultural, Elsa Ibar, per aconseguir el co-finançament necessari per a restaurar la torre, i per ultim, la possibilitat de que el Conseller de Cultura, Ferran Mascarell visites el Castell de Vergós Guerrejat i pogues constatar i comprometre’s a aconseguir els recursos per retornar la imatge mil·lenària i la seguretat al poble de Vergós Guerrejat.